…Értéktár adatbázis…

Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola

  1. Home
  2. Magyar Alapfokú Művészetpedagógiai Értéktár 1.
  3. Budapest XX. Kerület
  4. Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola

A XX. kerületi Állami Zeneiskola 12 tanárral és 7 tanszakkal kezdett működni, majd a hangszertanulási lehetőségek köre fokozatosan bővült: ma húsznál is több hangszeren tanulhatnak a diákok. Az iskola otthont adott több pedagógiai kísérletnek is. Itt valósult meg országos szinten a zenei munkaképesség-gondozás, a hangszeres mozgás-előkészítés és a fúvós hangszeralkalmasság vizsgálatának teljes körű programja. Az improvizáció tantárgy, a számítógépes zenei program szerves része az iskola pedagógiai eszköztárának. A szolfézs tanszak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárpző Karának gyakorló iskolája.

8

A múlt század közepén alakult Budapesti Zeneiskola Szervezet 7. számú körzetéhez tartozott Csepel, Kispest, Soroksár és Pesterzsébet. A szervezet megszűnése után a körzetek önállósultak, így alakult meg a XX. kerületi Állami Zeneiskola Máté János vezetésével, 12 tanárral, 7 tanszakkal. Később évről évre bővült a hangszertanulási lehetőségek köre: ma klasszikus, jazzés népi műfajokban húsznál is több hangszeren tanulhatnak a diákok, köztük modern (szintetizátor) és népi (cimbalom, citera, furulya, népi brácsa és bőgő) hangszereken is.

A zeneiskola 1992-ben vette fel Lajtha László zeneszerző, néprajzkutató, zenepedagógus nevét. 1996-ban az oktatás egyéb művészeti tárgyakkal is bővült, így a néptánc és a képzőművészet tanításával az intézményből művészeti iskola lett. 2001 szeptemberében a tanévet az Ady Endre

utcai felújított patinás épületben kezdte az iskola, ezzel együtt helyhiány és finanszírozási gondok miatt a néptánc tagozatot meg kellett szüntetni. A képzőművészeti ágon működik grafika, festészet, szobrászat, tűzzo

mánc és textil szak.

Az iskola otthont adott több pedagógiai kísérletnek is. Itt valósult meg országos szinten a zenei munkaképesség-gondozás, a hangszeres mozgás-előkészítés és a fúvós hangszeralkalmasság vizsgálatának teljes körű programja Négyesiné dr. Pásztor Zsuzsanna irányítása alatt. Az improvizáció tantárgy, a számítógépes zenei program szerves része az iskola pedagógiai eszköztárának. A szolfézs tanszak egy ideig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Karának gyakorló iskolája volt.

A zeneiskola egyedi innovációja Tomasovszki Katalin multimédiás előadás-sorozata. Előadásait a zeneelmélet-tanár nemcsak az iskola diákjai, hanem minden érdeklődő számára havi rendszerességgel tartja. Eleinte a tanítványok szülei, hozzátartozói vették igénybe nyílt, rendhagyó zeneirodalom-óráit. Mostanra stabil felnőttközönsége lett, amelynek tagjai Budapest különböző kerületeiből érkeznek.

A csepeli zeneiskolában számos kitűnő zenei együttes működik – Erzsébeti Fúvósok és Vonósok Egyesülete, kis vonószenekar, vonós kamarazenekar, harmonikaegyüttes, Zabhegyező citeraegyüttes, klarinétegyüttes, ütőegyüttes – amelyek nemcsak a kerületi és fővárosi rendezvényeken lépnek fel, de eljutottak számos külföldi városba is.

Sok egykori növendék került zenei pályára, közülük többen visszatértek az alma materbe tanítani.

A Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola honlapja: http://www.lajthaamipesterzsebet.hu/